Culture, cities, islands and beaches - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nienke & Anke Oostenbrink & Scheper - WaarBenJij.nu Culture, cities, islands and beaches - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nienke & Anke Oostenbrink & Scheper - WaarBenJij.nu

Culture, cities, islands and beaches

Door: Nienke en Anke

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Anke

26 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na heel lang uitstellen dan toch eindelijk weer eens een nieuwe update.
Aangezien we zo veel hebben meegemaakt de afgelopen tijd, zullen we het een beetje samengevat vertellen, anders wordt de blog echt onleesbaar voor jullie..

We waren gebleven in het midden van Vietnam, alweer een eeuwigheid geleden. Vanuit Hoi An hebben we nog een scootertocht gemaakt naar oude tempelruines van My Son. Heel mooi om te zien, er was ook een dansvoorstelling die we twee keer bekeken hebben en het was zinderend heet. Daarna door naar het zuiden, naar Nha Trang. Weer eens een grote stad met een heel mooi strandje met allemaal hardlopende en waterfitnessende oude mensjes en heel veel regen. Zoveel dat we serieus door plassen van 30 centimeter heen moesten waden. Wij rennen vol goede moed, wat natuurlijk compleet zinloos was aangezien je na 2 seconden helemaal doorweekt was. Daarna twee nachtjes in Mui Ne geweest, een plaatsje dat bekend staat om het kite en windsurfen en het lekkerste eten ooit aan ons gaf, namelijk griekse pitabroodjes met feta, vleesjes, olijven en al het goede. Hele mooie omgeving daar met allemaal rode duinen en kleine riviertjes. Toen kwamen we dan in een echt grote stad waar we niet veel goeds over hadden gehoord, Ho Chi Minh. Niets bleek minder waar, wij vonden het heel erg leuk daar. We zijn naar de Vietcongtunnels geweest wat best indrukwekkend was. Hardgelopen door het park midden in de stad, waar allemaal sporters rondliepen, naar de bioscoop geweest voor 2 euro.. De dag erna hebben we een tourtje gedaan naar de mekongdelta waar we door mangroven hebben gevaren, heel typisch Vietnamees en heel leuk. We waren van plan niet terug te gaan naar Ho Chi Minh, maar we vonden het zo leuk (in de bioscoop) dat we toch maar teruggingen voor nog 2 nachtjes. We zouden nog een keer naar de bioscoop te gaan, maar toen dit plan mislukte zijn we maar met een zak m&m's in ons hostel gaan zitten. Hier kwamen we twee hele aardige jongens tegen, waar we wat mee gedronken hebben en mee uit zijn geweest. Heel veel mensen ontmoet in Ho Chi Minh, dus echt een paar leuke dagen. Vervolgens was het alweer tijd voor Cambodja. We kwamen aan in Phnom Penh, een rotstad, die eigenlijk geen stad te noemen is maar meer een enorm groot stinkend dorp waar niks te doen is en alleen rare blowende mensen rondlopen (waarschijnlijk een ietwat eenzijdig beeld, maar vergeleken met het vorige was het gewoon stom). Daarna meteen door naar Siem Reap waar onze oude en vertrouwde vrienden, Minke en Wouter, op ons wachtten. Heel leuk om een paar dagen met hun door te brengen. Prachtige eerste avond gehad (he Minke?). Veel gefietst, Ankor Wat bekeken, nog meer gefietst, heel lekker en gezellig mexicaans en tapas gegeten, de pubstreet bekeken, visjes aan onze voeten laten eten (volgens Nienke ranzige enorme bloeddorstige vissen) en nog meer. Tot zover Cambodja in vogelvlucht. Hierna gingen we door naar Bangkok, de busreis en het wachten op een visum duurde echt uuuuuren en nog veel meer uren. Bangkok beviel ons veel beter dan de eerste keer, wat shirtjes gekocht in Khao san road, veel rondgeslenterd, veel gegeten bij supermarkten (want supermarkten zijn in Thailand echt heel fijn), veel rare mensen gezien en gesproken en chill films gekeken in ons hostel. Verder nog naar seaworld, het grootste aquarium van Azie, geweest en rondgelopen in de meest chique winkelcentra waar we ons in het winkelcentrum vol konden proppen met gratis proeverijtjes. In Bangkok hadden we onze duikcursus op Ko Tao, een eiland aan de oostkust, geregeld, en eindelijk was het dan zover. We hadden echt zo veel zin in het duiken en het was ook echt geweldig. We zaten samen met twee nederlandse jongens en drie engelse jongens in een duikgroep en we hadden een super toffe duikleraar. Ook spendeerden we wat uurtjes in een klaslokaal en gelukkig haalden we al onze examens. Het duiken zelf was echt zoiets bijzonders, de eerste keer dat we echt op de bodem van de oceaan zaten en allemaal vissen en koraal om ons heen zagen (waar we trouwens nog wel wat verwondingen aan over hebben gehouden) was zo vet! In totaal deden we vier duiken van maximaal 20 meter en de laatste was echt een hel. Het stormde ineens zo erg toen we weer boven water kwamen, hele hoge golven en onweer en Anke dacht dat het einde nabij was toen ze de boot steeds verder weg zag drijven, uitgeput was en niet gered werd. Toch een hele ervaring. Ko Tao was verder ook super gezellig, elke avond na het duiken leuke strandfeestjes met vuurdansers, brandend touwtje springen, limbodansen, hele aardige mensen, een poolparty en af en toe een gratis cocktail. Vanaf daar gingen we naar Ko Phi Phi, een ander eiland aan de westkust. Dit was nog meer een partyeiland en we kwamen dan ook heel wat rare figuren tegen. We hebben een tocht over het eiland gemaakt. Na heel wat ploeteren en mooie strandjes moesten we langs een jungleweg. Helaas liepen we in bikini en hadden we ons niet ingesprayed met deet, wat echt ontzettend dom was en als gevolg had dat we rennend, spartelend en gillend door de jungle gingen. Wel veel mooie dingen gezien en na afloop heel lekker gegeten. Ook daar was weer een grote beachparty, waar we de tweede avond heen zijn geweest. Gezwommen met Declan en James, jongens die we sinds het begin van onze reis al kennen en overal weer tegenkomen, heel veel leuke gesprekken gehad en nogal wat rondgesparteld op het podium. Al met al een avond waar we nog lang over zullen napraten. Inmiddels zitten we in Kuala Lumpur, alweer een land verder. Hier moest Nienke haar visum regelen wat niet lukte door toedoen van een rotwijf waar Nienke heel graag een rauw ei op had willen gooien. Verder geen uitingen van haatgevoelens hier. Vlak voor kerst zijn we nog naar de Cameron Highlands geweest, waar we aardbeien hebben gegeten, theeplantages en een theefabriek hebben gezien, door een mossy forest hebben gelopen, het koud hebben gehad, indiaas hebben gegeten en waar Anke haar vinger tussen het portier van de auto heeft gekregen, waardoor ze bijna weer een vinger eraf had. Daarna nog twee dagen op Penang geweest, in Georgetown een grote moderne stad. Hier hebben we nog een scooter gehuurd, wat moskeeen bekeken (zelf ook moslima geworden), een gratis kerstmaaltijd kregen en naar een kerstnachtdienst in een kerk zijn geweest, bijzonder... Nu zijn we weer in Kuala Lumpur en is het kerst. Gister hebben we dat gevierd met een geweldige subwaymaaltijd en vandaag hebben we ons getracteerd op een bioscoopbezoekje (de hobbit), een taartje en straks nog lasagne als we dat ergens kunnen vinden. Er zijn kerstbomen, kerstliedjes en kerststallen maar toch is kerst hier niet echt kerst. Maarach, verder hebben we het gelukkig zo slecht nog niet. Helaas beginnen we steeds meer op clonen te lijken, aangezien we altijd precies dezelfde reacties geven, dezelfde vragen stellen en dezelfde manieren van doen krijgen. Misschien is het tijd voor een scheiding :) (Nee hoor, morgen pas)
Tijdens het reizen zien we af en toe ook in hoe goed we het hebben en hoe snel je gewend raakt aan alles om je heen. Het is zo leuk om allemaal nieuwe dingen mee te maken en te zien. It's a new way of life! Jazeker :)

Alvast een heel gelukkig nieuwjaar allemaal! 2013 it is!

Vliegkus vanuit Maleisie!

p.s. Sorry dat er alweer geen foto's bijstaan, de computers hier zijn echt schijtvervelend. Ze komen er later nog op (en zie facebook)

• 26 December 2012 - 11:51

Fokelien:

Wat een avonturen! A new way of life ... en hoe zit dat met die scheiding? Jullie gaan toch nog samen naar Singapore? Nou, we horen het wel, in elk geval wensen we jullie beide een goed nieuw jaar toe en een behouden thuiskomst!

Hartelijke groeten van BFD/Ljouwert

• 27 December 2012 - 07:47

Johan, Jesse, Susanne En Linda:

Heel veel reisplezier en geluk en liefde in 2013!!!!

• 28 December 2012 - 08:06

Nienke:

We gaan niet echt scheiden hoor, als het goed is tenminste haha.. We hebben het nog steeds heel gezellig gelukkig;)

• 03 Januari 2013 - 10:50

Cora:

Lieve Anke
    Wat schrijven jullie mooie reisverslagen! Ik lees ze met veel plezier.
    Hierbij wens ik jullie ook het allerbeste in 2013.
    Met een hartelijke groet van Cora.

• 09 Januari 2013 - 18:48

Trix:

Hoi Anke en Nienke!

Heel leuk en interessant (soms hilarisch;-) om jullie verhalen te lezen!

Wens jullie nog veel plezier en een 'cool' en gelukkig 2013...

Groeten van Trix