Wij eten te veel rijst - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nienke & Anke Oostenbrink & Scheper - WaarBenJij.nu Wij eten te veel rijst - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nienke & Anke Oostenbrink & Scheper - WaarBenJij.nu

Wij eten te veel rijst

Door: Nienke en Anke

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Anke

20 November 2012 | Vietnam, Hoi An

Hoi vriend/ familie/ bekende/ onbekende die stiekem onze blog leest,

Het is weer hoog tijd voor een nieuwe blog. We hebben zo veel te vertellen en ondertussen zijn we alweer twee landen verder.
Vanaf Chiang Mai gingen we met de bus en de twee dagen durende slow boat naar Luang Prabang in Laos. Er waren veel mensen op de boot, heel gezellig, maar jammer genoeg niet erg comfortabel. De eerste dag hebben we acht uur op een plastic stoeltje op de boot gezeten, omdat alle plekken bezet waren. De tweede dag was gelukkig lichtelijk comfortabeler. We ontmoetten een nederlands meisje, Anna. Met haar zijn we een paar dagen opgetrokken en we hebben een kamer gedeeld. Luang Prabang is ontzettend leuk, veel cafeetjes en barretjes, veel leuke mensen en een hele mooie omgeving. We hebben een heel leuk oud-koningsmuseum bezocht en een berg beklommen met een supermooi uitzicht, net toen de zon onderging. Bijna elke ochtend aten we brood, iets wat we tot dan toe nauwelijks gehad hadden, heel fijn. 's Avonds is er een heel leuke bar, Utopia. Er liggen allemaal kussen op de grond en het is een half-buiten-bamboe cafe. Er is zelfs een beachvolleybalveld!
Juist toen we bedacht hadden dat we de volgende ochtend naar Vang Vieng zouden gaan, kwamen we erachter dat we ons visum voor Vietnam nog helemaal niet geregeld hadden. Dat was echt heel vervelend. Onze bus ging de volgende ochtend vroeg. Wij zijn die dag dus echt gestoordvroeg opgestaan om alle bureautjes bij langs te rennen in de hoop een visum te kunnen bemachtigen. Op het nippertje lukte alles en konden we met een gerust hart onze bus naar Vang Vieng nemen. Vang Vieng was ook al superleuk. Er zijn restaurantjes waar je friends kan kijken en overal kan je pannenkoeken en fruitshakes kopen, dat zorgde voor goede ontbijten! We hebben een tour geboekt en zijn met wat andere mensen gaan kayakken, tuben, een grot bekeken en een stuk door heel mooi land en dorpjes gelopen. De tour kostte acht euro per persoon, met alles erbij in en het was zo leuk. Vang Vieng ligt helemaal tussen bergen, in een soort dal. Heel mooi dat je overal om het dorpje heen bergen ziet en dat er verder nauwelijks iets in de buurt is. De dag erna hebben we fietsen gehuurd, die echt voor baby's gemaakt waren, en fietsten naar 'the blue lagoon'. Dat was echt een heel mooi meer, helder groen/blauw water en enge vissen, maar oke. Je kon liaan slingeren en uit een boom springen. We zijn ook nog een berg opgeklommen en in een grot geweest. We fietsen terug door prachtige akkertjes en door de brandende zon, af en toe mijn ketting weer op mijn fiets leggend, want die ging er natuurlijk steeds af. Vanaf Vang Vieng keerden we terug naar Luang Prabang, echt een helse misselijkmakende rit recht door de bergen. Gelukkig overleefden we het. We sleepten ons naar een hostelen gingen slapen. Terug in Luang Prabang moesten we ons Vietnamvisum ophalen, die zou namelijk na drie dagen klaar zijn. We kwamen bij het bureautje en de man die daar zat zei dat we beide nog twintig euro extra moesten betalen. Dat sloeg compleet nergens op want we hadden ons visum al betaald. De man bleef volhouden en wilde onze paspoorten echt niet terug geven. Uiteindelijk zijn we naar de politie gegaan, want zonder paspoort kun je echt niks. De man moest mee naar het bureau en samen hebben we toen overlegd. De man bleek uiteindelijk zelf een fout gemaakt te hebben, waardoor hij meer moest betalen en hij wilde dag geld van ons terug. Wij konden daar natuulijk niks aan doen en het was onze fout niet. De politie gaf ons gelijk en we kregen ons paspoort terug. Dat was echt een beetje eng allemaal, maar we hadden ons paspoort weer, het enige dat telde. Verder zijn we in Luang Prabang nog naar een hele mooie waterval geweest, waarin we ook zwommen en we hebben een bear rescue centre bezocht.
Vanaf Luang Prabang namen we de dertig uur (!) durende bus naar Hanoi. Je zou denken dat we dood waren, maar dat viel nog mee. Midden in de nacht kwamen we aan zochten een hotel en daarna nog eten, want we hadden honger. Om drie uur 's nachts konden we eindelijk slapen.

Toen begon alweer een nieuw hoofdstuk van de reis: Vietnam. Echt weer een heel ander land dan Laos. Het was een stuk minder warm dan in Laos, best fijn eigenlijk. Na die eerste nacht in het hotel gingen we op zoek naar een andere slaapplek, want zo'n hotel was eigenlijk te duur en te luxe voor ons. Uiteindelijk een leuk backpackershostel gevonden waar we voor het eerst in een dorm met acht mensen hebben geslapen. Dat viel niet tegen gelukkig. Gratis internet, gratis ontbijt en gratis bier, dat leek ook allemaal prima. Helaas was het ontbijt niet echt uitgebreid, waardoor we naar een heeeeel lekker bakkertje verderop konden om allemaal franse croissantjes en broodjes en donuts konden halen. Ook het bier was echt totaal ondrinkbaar, bah wat was dat vies. Maar ondanks dat hebben we het wel leuk gehad in Hanoi. Echt een interessante stad is dat. We hebben een dagje fietsen gehuurd en kwamen echt in de meest chaotische miljoenen brommermassa ooit. Echt een belevenis en we waren ook best goed in mensen ontwijken. Ook nog in een grote shoppingmall geweest waar we onze tassen moesten afgeven voor we een supermarkt in mochten lopen. Die avond hebben we super lekkere burgers en patat gegeten, soms is het zo fijn om iets anders dan rijst of noedels te eten! Niet dat we te klagen hebben over eten, want hier in Vietnam eten we echt zo veel. Voor de volgende drie dagen hadden we een tourtje naar Halong bay geboekt (voor degenen die Halong bay niet kennen, kijk maar even op google). De eerste dag zijn we langs alle rotsen gevaren, hebben we in een enorme grot gelopen, heel uitgebreid gelunched en op de boot geslapen. De dag erna zijn we naar een ander eiland gevaren om een national park te bezoeken en hebben we een berg beklommen waar we een supermooi uitzicht hadden over het hele park. Daarna gingen we verder naar monkey island. Hier sliepen we in een bungalowtje bij het strand. Best wel luxe was het hier met een eigen strand en super lekker eten en de hele middag zwemmen en chillen. De eerste keer dat we de zee zagen tijdens onze reis trouwens! Vanuit Halong bay was het weer vijf uur rijden naar Hanoi en vanuit Hanoi zijn we meteen in de volgende bus naar Hue gestapt. Deze bus werd ons heel erg afgeraden, maar we hadden gevraagd om plekken achterin de bus waardoor wij als enigen de ruimte hadden om languit te slapen terwijl de rest van de mensen opgevouwen lag. Dat 11 uur in de bus uiteindelijk weer bijna 20 uur in de bus werd omdat we crashten en meer dan 4 uur lang onbewogen op de weg stonden, vonden wij dan ook niet een hele grote ramp. Bovendien was het superslecht weer, dus we waren blij dat we droog zaten. Toen we aangekomen waren in Hue was het nog steeds slecht weer en stonden we tot onze enkels in het water. We besloten dat het tijd was om naar de kapper te gaan en een pedicure te doen. En dat samen voor zo'n drie euro. Helemaal fris en schoon waren we weer. Na twee dagen regen in Hue besloten we om maar verder naar het zuiden te gaan en zijn we gister aangekomen in Hoi An. Echt een super mooi plaatsje is dit, overal oude huizen, lampionnen, restaurantjes, mooie bruggen en vissersbootjes. Afgelopen nacht sliepen we in een nogal crappy hotel, maar de komende nachten bivakeren we in een best groot luxe hotel met een zwembad. Gister was Nienke ineens best wel ziek, dus toen hebben we maar een middag op bed gelegen. Vandaag hebben we een heleboel kleren laten maken, want Hoi An staat bekend om alle kleermakers. Je kunt bijna alles laten maken wat je wilt, zelf de kleur, het materiaal, het model, de knoopjes enz. kiezen, dus we zijn ons flink te buiten gegaan met broeken, shirtjes, schoenen en blazers! Af en toe worden we hier op straat ook zomaar een soort van gezegend door oude vrouwtjes, heel bijzonder. Soms zijn Aziaten echter niet heel fijn en willen we ze het liefst uit de weg ruimen, maar daar zullen we het verder niet over hebben. Morgen gaan we naar het strand lopen wat best dichtbij schijnt te zijn en maken we er een relaxdagje van en overmorgen huren we een scooter om de omgeving en alle dorpjes in de buurt te verkennen. Zo, nu gaan we nog even badderen (jaja, we hebben een bad) en daarna duiken we ons donzige zachte bedje in. Talk to you later!

• 20 November 2012 - 17:57

Baukje:

leuk! en weer lekker lang!
    dikke tuut

• 21 November 2012 - 18:28

Fakirhapje:

Haha het meeste wist ik al, maar toch weer even geheugen opgefrist! NICE :D
    enge vissen? ;P
    wie schreef dit? Vast Nienke, vanwege de enge vissen en het woordje 'lichtelijk'.
    Take care maar weer he xx

• 23 November 2012 - 12:58

Lydia:

Woo, wat een avonturen ja weer!! En wat dapper dat jullie naar de politie zijn gestapt!
    Hoi An klink echt als een droomstad! Alle kleren die je wilt en je wordt gezegend op straat! haha. Dikke kuss

• 24 November 2012 - 17:50

Ida:

Hallo zwervers,

Dat was weer een leuk verslag van jullie reiservaringen. Wat een indrukken! En af en toe wat hobbels te overwinnen maar dat hoort erbij en maakt het spannend
    Weer lekker verder genieten van deze super reis!
    Hoop jullie te zien in Singapore,
    Lieve groeten Hylke en Ida

• 25 November 2012 - 13:58

Fokelien:

Hé dames,

Ja, lekker hè, af en toe een lekker zacht bedje. En die pedicure daar lijkt me ook wel wat ...
    Hier is het zondag en we zitten rond de eettafel te werken. Buiten stormt het, de laatste herfstbladeren zijn nu wel weg en er loopt een meneer voorbij met de fiets aan de hand: niet tegenin te trappen. Nou, dan weten jullie ook weer wat jullie "missen".
    Dus: geniet van alle mooie dingen die je tegenkomt en laat je humeur niet verpesten door die "vervelende" typetjes.

Groetjes & kusjes,

Bert, Dideke & Fokelien
    (We miss you :-)

• 27 November 2012 - 23:27

Werry En Tiny:

Wat een geweldige reis maken jullie!
    Vanavond dachten we: even op de site kijken, en ja, daar stond weer een reisverslag en zo lekker lang.
    Jullie maken onderweg mooie, maar ook spannende dingen mee. Als jullie terug zijn ben je vast nergens meer bang voor. Als je dan maar kunt wennen aan dit kikkerlandje.
    Maar eerst maar weer verder trekken.
    We volgen jullie op de voet, als je tenminste blijft bloggen.
    Groet en goede reis van Werry en Tiny